川野 洋 資料 Hiroshi Kawano archives | rev. 20 Feb 2017 Compiled by Yoshiyuki Abe Tech support by Prof Dr Kazufumi Oizumi | personal history academic interests | |||||
0--: | 日本語論文 Papers published in Japanese | 2--: | 英語論文 Papers published in English | 3--: | 書籍 Books | 40-: | プログラミング - デザイン Programming - Design |
42-: | プログラミング - 音楽 Programming - Music | 43-: | プログラミングメモ Programming - Memo | 44-: | CBA(Computer Base Art) 研究会 | 5--: | Simulated Color Mosaic |
6--: | Zagreb | 7--: | マルコフ図形プログラム Markov Pattern programming | 8--: | Image Works | 9--: | Art works |
Brief Sketch of Personal History
1925
| born in Fushun, China
| 1951
| graduated from the department of philosophy, the University of Tokyo | specialty: aesthetics 1951-1955
| graduate school, the University of Tokyo | major: philosophy of science 1955-1961
| Assistant Professor at the University of Tokyo
| 1961-1972
| Lecturer, Associate Professor(1965), Professor(1971) at the Tokyo Metropolitan College of Air-Technology
| 1971-1988
| Professor, the Metropolitan College of Technology, Tokyo
| 1986-1990
| Professor, the Metroploitan Institute of Technology
| 1990-1994
| Professor, the Nagano University
| 1994-1996
| Professor, the Tohoku University of Art and Design
| 1997-2001
| Visiting Professor, Tama Art University
| 1995-2006
| Lecturer, the Department of Philosophy, Nihon University
| 1990-
| Professor Emeritus of the Metropolitan Institute of Technology
| 1996-
| Professor Emeritus of the Tohoku University of Art and Design
| 1986
| Ph.D from the Osaka University
| 18.12.2012
| died in Kobe, Japan
| |
Brief History of Research and Experiment
1950s | Semiotic Aesthetics | S.Langer, Ch.Morris 1960s
| Analytic Aesthetics | Informational Aesthetics M.Bense, A.Moles, L.Meyer and others Computer Art Experiments Markov chain picture production Tanka (Japanese 31 letter poem) production -- by Markov chain and generative grammer -- 1970s | Picture production by PDL (Picture Descriptive Language) | Music composition and performance experiments Theoretical Researches for Post Markov model Chomsky's Generative Grammer and PDL Artificial Intelligence 1980s
| Theoretical Researches for Post AI | The Society of Mind Theory M.Minsky, S.Papert and others The Frame Theory semantic and pragmatic Experiment KSOM (Kawano Society of Mind) by LOGO DORAEMON - Pragmatic Frame Programming - 1990s
| Theoretical Research | from sequencial to parallel computation folk theory for post-computational aesthetics 2000s
| New Paradigm for Art Revolution | -- parallel distributed processing aesthesis and art Physical and Mathematical Foundation to the New Aesthetics |
日本語論文 PAPERS published in Japanese (雑誌原稿も含む) | |||||
code | Title | 掲載 Journal | year | file[pp] | |
001 | カント・ヘーゲルをめぐる直観論の考察 Inquiry into Intuitionism around Kant and Hegel | 美学 v5n3 pp.38-46 Aesthetics | 1954 | pdf[ 5] | |
002 | マックス・リーザー『アメリカにおける芸術意味論』 Max Rieser: The Semantic Theory of Art in America | 美学 v7n3 pp.72-75 | 1956 | pdf[ 4] | |
003 | S.K.ランガーの芸術意味論 S.K.Langer's Semantic Theory of Art | 美学 v10n3 pp.57-60 | 1959.12.30 | pdf[ 4] | |
004 | アメリカ哲学会に於ける美学シンポジウムをめぐって On the Aesthetics Symposium at Annual Meeting of American Philosophical Association | 美学 v10n4 pp.58-64 | 1960.3.31 | pdf[ 7] | |
005 | アメリカにおける芸術記号論の動向 - C.モリスと A.カプラン Trend of Art Semiotics in the USA - C. Morris and A. Kaplan | 美学 v11n2 pp.61-64 | 1960.9.30 | pdf[ 4] | |
006 | リチャード・F・カーンズ 芸術の構造 Richard F. Kuhns Jr.: Art Structures | 美学 v12n2 pp.65-68 | 1961.9.30 | pdf[ 4] | |
007 | 美学的用語の定義について On Definition of Aesthetic Terms <abstract> | 美学 v13n3 pp.4-7 | 1962.12.30 | pdf[ 4] | |
008 | デザインとはなにか What is Design? <abstract> | 美学 v17n3 pp.59-62 | 1966.12.31 | pdf[ 4] | |
009 | 情報美学における価値の問題 Problems of Value in Information Aesthetics <abstract> | 美学 v18n1 69号 pp.22-32 | 1967.6.30 | pdf[ 7] | |
010 | 芸術の言語モデル Finiteness of Art and its Linguistic model <abstract> | 美学 v26n1 pp.21-31 | 1975.6.30 | pdf[11] | |
011 | Folk Aesthetics(民族美学)の構想(第48回美学会発表要旨) Conception of Folk Aesthetics (Report of the 48th National Congress of Aesthetics) | 美学 v48n3 p.38 | 1997.12.31 | pdf[ 1] | |
012 | ゾフィア・リサの『音楽美学の諸問題』を中心として About Zofia Lisa's "Fragender Musikaesthetik" | 机 v7n2 pp.24-27 | 1956.2 | pdf[ 4] | |
013 | 最近における意味論の美学的傾向 Aesthetic Trend of Recent Semantics | 机 v11n2 pp.24-27 | 1960 | pdf[ 4] | |
014 | 現代における芸術記号論の展開 New Development of Artistic Semiotics | 理想 345号 pp.63-77 | 1962.1 | pdf[15] | |
015 | 記号美学の新動向 New Trend of Semiotic Aesthetics | 理想 370号 pp.44-47 | 1964.3 | pdf[ 4] | |
016 | マス・アートの美学と情報理論 Aesthetics of Mass Art and Information Theory | 理想 373号 pp.63-76 | 1964.6 | pdf[14] | |
017 | 芸術と機械(人間機械論) Art and Machine (The Theory of Man Machine) | 理想 421号 pp.33-43 | 1968.6 | ||
018 | 電子計算機とデザイン Computer and Design | IBM REVIEW No.6 pp.53-57 | 1964.9 | pdf[ 7] | |
019 | 電子計算機によるデザイン・シミュレーション Design-simulation by computer | デザイン学会11回大会発表要旨 pp.8-11 | 1964 | pdf[ 3] | |
020 | 電子計算機のデザイン -造形シミュレーションのある実験について- Computer generated design | 科学読売 11月号 pp.21-27 | 1964 | pdf[ 7] | |
021 | 芸術工学とアートクラシーの思想 - 科学的美学が新しくもたらすもの Art engineering and Artcracy | ディスプレイ 2月号 pp.26-29 | 1965 | pdf[ 4] | |
022 | 偶然芸術と電子計算機 Stochastic art and Electronic computer | ジャパンディスプレイ 6月号 pp.28-33 | 1965 | pdf[ 6] | |
023 | 計算機によるデザイン Design by Computer | OKITAC研究会資料 Vol.2 No.2 pp.1-10 | 1965.5.24 | pdf[ 6] | |
024 | 電子計算機芸術の可能性 -人間をどこまで精神的に助けうるか- Possibility of Computer Art | 朝日ジャーナル 7巻 41号 pp.96-102 | 1965.10.3 | pdf[ 7] | |
025 | 芸術における模倣と創造 Mimesis and Creation in the Art | フィルハーモニー v38n3 pp.2-10 | 1966.3 | pdf[10] | |
026 | 美学における反映理論の検討 Reflection Theory in Aesthtics | 日大芸術学会 芸術学 12号 pp.1-12 | 1966 | pdf[ 8] | |
027 | 計算機芸術の寸描 -過去と現在- Computer Art - Now and Then - | 自然 4月号 pp.54-63 Nature | 1967 | pdf[ 7] | |
028 | パパートとロゴ - 科学的思考と感性の橋渡し Papert and LOGO - mediator between science and sensibility | 自然 v38n5 pp.36-43 | 1983 | ||
029 | 電子計算機によるデザインの作成 Design Creation by using a computer | 印刷雑誌 50巻 5号 pp.33-38 | 1967 | pdf[ 6] | |
030 | コンピュータ未来学 (座談会) Computer Futurology (discussion) | COMPUTOPIA 12月号 pp.43-51 | 1967 | pdf[ 9] | |
031 | 記号論・情報理論 Semiotics and Information Theory | 音楽芸術 10月号 v25n10 pp.28-31 | 1967 | pdf[ 2] | |
032 | 記号美学の世界 (土法の思想 - 主体とテクノロジー(特集)) The World of semiotic-aesthetics | デザイン批評 9号 pp.35-41 Design Review | 1969.6 | pdf[ 6] | |
033 | 音楽的コミュニケーションの情報分析 The information analysis of musical communication | 音楽学 v.15 pp.1-21 Journal of the Musicological Society of Japan | 1970.7 | ||
034 | 意図とパフォーマンス Intention and Performance | 倫理学年報 第19集 pp.103-114 Annals of ethics | 1970 | ||
035 | コンピューター・アート Computer Art | グラフィックデザイン 41 pp.31-42 Graphic Design | 1971.3.20 | pdf[13] | |
036 | 音楽計算機システム(共著) Musical computing system | 情報処理学会 プログラミングシンポジウム (12 pages) | 1976 | ||
037 | Semantic ATN による正規短歌の生成 Composing formal TANKA by Semiotic ATN | 情報処理学会 第21回全国大会 pp.831-832 | 1980 | pdf[ 2] | |
038 | 人工音楽家としての計算機(共著) Computer as an artificial musician | 情報処理学会 計算機と音楽シンポジウム pp.41-50 | 1984.7 | ||
039 | 脱インターフェース論 The theory of anti-interface | 記号学研究 v.7, pp.37-41 | 1988.5 | ||
040 | 音楽情報の理論(<特集>計算機と音楽) Information Theory of Music | 情報処理 v29n6 pp.539-548 Journal of Information Processing Society of Japan | 1988.6.15 | pdf[10] | |
041 | 計算機と音楽(<特集>計算機と音楽) Computer and Music | 情報処理 v29n6 pp.613-622 | 1988.6.15 | pdf[10] | |
042 | 個-ポスト・モダンの競演者たち Individual - Components of Postmodern Art | 武蔵野美術 MB-078 pp. | 1990 | ||
043 | 「異文化経験としての舞踊」への感想 Notes on "Dance as cross-cultural experience" | 美学における感性・身体・共同体(佐々木健一編) pp.221-225 | 1996 | ||
044 | 分析的美学におけるコンテクスト主義 Context theory in Analytic Aesthetics | 哲学雑誌 第748号 pp.87-95 | 1961.9.30 | pdf[ 6] | |
045 | 電子計算機と人間 Computer and Man | 哲学 v15 pp.158-160 | 1965 | pdf[ 3] | |
046 | 新イデア論(第35回[日本哲学会]大会) - (研究発表要旨) New thoery of idea | 哲学 v26 pp.85-86 | 1976.5 | ||
047 | モンテカルロ法デザイン実験(口頭発表) Experimental Designs under Monte Carlo method | 科学と哲学の会(主宰 山田恭彦) | 1964.6 | ||
048 | 造形シミュレーションの論理 Logic of art simulation | 科学論理学会 | 1965 | ||
049 | コンピュータと言語 Computer and Language | 第9回科哲大会発表要旨 | 1965 | pdf[ 1] | |
050 | 記号の世界における抽象情報と具体情報 Abstract information and Concrete information in Semiotic World | 科学哲学 v1 pp.71-82 Philosophy of science | 1968.10 | pdf[12] | |
051 | 言語を学習・理解する機械 - マルコフ目標とオートマトン(記号・情報・論理) Machines learn and understand Language - Markov Destination and Automaton | 科学哲学 v7 pp.15-25 | 1974.11 | pdf[11] | |
052 | 非言語の表現機構 - 言語処理へのプラグマティックス導入のこころみ(言語と非言語) Mechanism of nonverbal communication - a pragmatics in linguistic process | 科学哲学 v12 pp.29-43 | 1979 | pdf[15] | |
053 | 生きた知識の仕組 - 認識科学による科学哲学の新武装(科学哲学の展望) Mechanism of living knowledge - the philosophy of science attached with cognitive science | 科学哲学 v15 pp.15-30 | 1982 | pdf[16] | |
054 | 認知科学と哲学の対話(認知科学の哲学) Cognitive Science and Philosophy | 科学哲学 v16 pp.1-4 | 1983 | pdf[ 4] | |
055 | 逸脱表現の解釈術(言語理解 - 人間と機械) Hermeneutics of deviated expressions | 科学哲学 v19 pp.43-60 | 1986 | pdf[18] | |
056 | コンピュータの心 -「中国語の部屋」から「心社会」へ(意識・機械・自然 - 科学とメタファー) Mind of Computer - from "Chinese Room" to "the Society of Mind" | 科学哲学 v20 pp.15-30 | 1987 | pdf[16] | |
057 | 異世界像 - その表現と理解(異文化理解の基礎) Image of alien world - its expression and understanding | 科学哲学 v24 pp.1-16 | 1991 | pdf[16] | |
058 | 意味と意図 Meaning and Intention | 科学哲学 v32n1 pp.1-14 | 1999 | pdf[14] | |
059 | 自由と法則 - 情報処理機械の観点から Freedom and Law - from the viewpoint of Informatic Machine | 科学基礎論研究 v9n2 pp.34-39
Studies of Philosophy of Science | 1969.3 | pdf[ 6] | |
060 | 理解における期待と示唆 - あるabductionシステムのこころみ Expectation and suggestion in understanding - an abduction system | 科学基礎論研究 v16n1/2 pp.83-89 | 1982.12 | pdf[ 7] | |
061 | 情報処理技術としての芸術(現代社会と情報) Art as an information processing technology | 思想 No.551 pp.68-81 | 1970.5 | ||
062 | イメージ処理の論理 The logic of image processing | 放送学研究 v.24 pp.97-126 Studies of Broadcasting | 1972.3 | ||
063 | イメージ論の情報科学的スケッチ - 心ここにあらば、みざれどもみゆ(イメージ<特集>) Informatic sketch of the imaging theory | 数理科学 v15n3 pp.9-13 Mathematical Sciences | 1977.3 | ||
064 | 知識の変容 - Frame用法論(知識構造<特集>) Transfiguration of Knowledge - the use of Frame | 数理科学 v21n6 pp.66-72 | 1983.6 | ||
065 | 人間らしい描画プログラム - LOGO, Smalltalkそして幻(画像<特集>) Human picturing programs - LOGO, Smalltalk and just a fantasy | 数理科学 v21n12 pp.46-51 | 1983.12 | ||
066 | 芸術記号の仕組(記号<特集>) The mechanism of artistic symbols | 数理科学 v23n6 pp.53-59 | 1985.6 | ||
067 | 感性的人工知能論 - 感情移入する社会(感情と情報 - 感性と科学の接点<特集>) Aesthetics in Artificial Intelligence | 数理科学 v25n6 pp.18-26 | 1987.6 | ||
068 | 美のイノベーション(美 - 乱調と秩序<特集>) Innovation of Beauty | 数理科学 v27n1 No.307 pp.5-11 | 1989.1 | ||
069 | コンピュータ・グラフィックスの美学 Aesthetics in Computer Graphics | 画像技術情報 No.7 pp.2-8 Image technology and engineering | 1986 | pdf[ 7] | |
070 | 認知科学への哲学的アプローチ(<特集>「認知科学」) Philosophical Approaches to Cognitive Science | 人工知能学会誌 v3n2 pp.178-185 Journal of Japanese Society for Artificial Intelligence | 1988.3.20 | CiNii | |
071 | 身体表現の脱記号学(すがた・かたち・うごき<特集>) Post-semiology of Body expression | 体育の科学 v39n1 pp.21-24 Journal of health, physical education and recreation | 1989.1 | ||
072 | コンピュータアートの可能性 - 小人達の旅語りモデル - Possibility of Computer Arts | ComputerToday No.34 pp.64-69 | 1989.11 | pdf[ 7] | |
073 | 情報美学・CTG・CGアニメ (インタビュー) Information Aesthetics, CTG and Computer Graphics Animation | NICOGRAPH news No.20 pp.6-7 | 1990.7 | pdf[ 3] | |
074 | 逆メタファーと民俗美学 Inverse-Metaphor and Folk Aesthetics | 東アジア文化総合研究プロジェクト報告書 第1集
pp.132-141 General research project report on the East Asian cultures | 1997 | ||
075 | 脱欧入亜考 View of 'Quit Europe and Join Asia' | 東アジア文化総合研究プロジェクト報告書 第2集 pp.127-139 | 2001 | ||
076 | 唯識論と量子論 -現代科学のなかの東洋哲学- Consciousness-Only Theory and Quantum Theory | 東アジア文化総合研究プロジェクト報告書 第3集 pp.150-174 | 2004 | ||
077 | Folk Aesthetics(民族美学)の新構築 A New Construction of Folk Aesthetics | 民族芸術 第14号 pp.148-155 Ethno-arts | 1998.4 | ||
078 | 吉田論文「近代科学のパラダイム・シフト」へのコメント -いまひとつの情報論的転回 - A comment to Yoshida's "Paradigm shift of Modern Science" | 国際高等研究所報告書1998-012 情報論的転回 pp.47-50 International Institute for Advanced Studies report | 1999 | ||
079 | コンピュータ・アートとは何か What is Computer Art? | 20世紀コンピュータ・アートの軌跡と展望 pp.6-10 20th Century Computer Art: Beginnings and Developments | 2006.11 | ||
080 | 実在崩壊の自然弁証法 Natural dialectics of reality collapse | 論理哲学研究 v5 pp.7-17 Journal of logical philosophy | 2007 | pdf[11] | |
081 | 永井先生の学問に思う Prof. Nagai's philosophy of science in my view | 論理哲学研究 v5 pp.57-59 | 2007 | pdf[ 3] | |
082 | 美学的情報理論の一考察 An Inquiry into Aesthetic Information Theory | 都立航空工業短大研究紀要1pp.77-85 MTMC(Memoirs of Tokyo Metropolitan College of Air Technology) | 1962 | pdf[ 6] | |
083 | 言語分析と情報理論 -科学美学の方法に関する試論- Linguistic Analysis and Information Theory | 都立航空工業短大研究紀要2 pp.85-96 | 1963 | pdf[ 8] | |
084 | モンテカルロ法によるデザイン実験 Experimental Design under Monte Carlo method | 都立航空工業短大研究紀要3 pp.75-91 | 1964 | pdf[17] | |
085 | 電子計算機によるモンテ・カルロ法デザイン実験(II) Experimental design under Monte Carlo method II | 都立航空工業短大研究紀要4 pp.83-98 | 1965.1.10 | pdf[10] | |
086 | 音楽享受における反応の情報分析 Informational analysis of Response in musical experience | 都立航空工業短大研究紀要5 pp.171-188 | 1966 | pdf[11] | |
087 | ライヒェナウ派における初期ロマネスク様式の形成 Formation of Early Romansque style in the Reichenau School | 都立航空工業短大研究紀要5 pp.189-199 | 1966 | pdf[ 7] | |
088 | コンピュータによる自由デザインの生成実験 Generative free image making by using computer | 都立航空工業短大研究紀要6 pp.97-103 | 1967 | pdf[ 5] | |
089 | 短歌の分析と生成 The analysis and generation of TANKA (Japanese 31 syllable poem) | 都立航空工業短大研究紀要6 pp.105-114 | 1967 | pdf[ 7] | |
090 | 音楽における反応の情報分析(II) Informational analysis of Response in musical experience II | 都立航空工業短大研究紀要7 pp.67-76 | 1968.3 | ||
091 | 図形 Surprisal の分析 The analysis of picture surprisal | 都立航空工業短大研究紀要8 pp.67-76 | 1969.3 | ||
092 | 図形 Surprisal の分析 II The analysis of picture surprisal 2 | 都立航空工業短大研究紀要9+10 pp.23-45 | 1971 | ||
093 | Kシステムの学習過程における意味情報分析 The analysis of semantic information in learning process of K system | 都立航空工業短大研究紀要9+10 pp.47-58 | 1971 | ||
094 | マルコフ・チェイン図形言語の設計 The design of Markov-chain picture language | 都立航空工業短大研究紀要11 pp.61-86 | 1972 | ||
095 | PDL処理のアルゴリズム PDL Picture processing algorithm | 都立工科短大研究報告 v1 pp.127-136 MMCT(Memoirs of The Metropolitan College of Technology) | 1973 | ||
096 | 拡張PDLによる動的図形設計システム Dynamic picture design system in extended PDL | 都立工科短大研究報告 v3 pp.123-146 | 1975.3 | ||
097 | 音楽計算機の楽曲処理システム Analysis-Composition-Performance System of Music Computer | 都立工科短大研究報告 v4 pp.105-118 | 1976.3 | pdf[ 8] | |
098 | LISPによるPDL処理系の構成 PDL picture processor in LISP | 都立工科短大研究報告 v5 pp.193-214 | 1977.3 | ||
099 | マイクロコンピュータによる演奏処理の知識化(共著) Intelligent Musical Performance by Microcomputer | 都立工科短大研究報告 v6 pp.101-120 | 1978.3 | pdf[11] | |
100 | 意味制御つきATNによる短歌の生成 Generation of TANKA by ATN embedded with Semantic control | 都立工科短大研究報告 v8 pp.149-171 | 1980.3 | pdf[13] | |
101 | 親子構造をもつ音楽計算機(共著) The Music Computer with Hierarchical list Structure | 都立工科短大研究報告 v11 pp.251-273 | 1983.3 | pdf[13] | |
102 | しろうるり - 並列分散表現としての比喩 SHIROURURI - a Metaphor as Parallel-Distributed Expression | 長野大学紀要 v13n2/3 pp.117-133 Academic Bulletin of Nagano University | 1991.12 | ||
103 | 表現から構成へ - 個間相互作用と全の発現 From Expression to Construction - interaction among individuals and emergence of the whole | 長野大学紀要 v15n1 pp.69-93 | 1993.6 | ||
104 | ナラティブと図式アスペクト Narrative and Schematized Aspects | 都立科学技術大学紀要 v11 pp.239-251 MTMIT(Memoirs of Tokyo Metropolitan Institute of Technology) | 1997.3 | ||
105 | 双面の自我 - エージェントとエージェンシー The self of FUTAOMOTE(dual faces) - Agent and Agency | 都立科学技術大学紀要 v12 pp.165-176 | 1998.9 | ||
106 | 引用と注釈 - 交信メッセージの構造 Quotation and Comment | 都立科学技術大学紀要 v12 pp.151-164 | 1998.9 | ||
107 | 日本芸術と縄文精神(1) 縄文ルネサンスと能 Japanese Art and JOMON spirit(1) JOMON Renaissance and Noh | 都立科学技術大学紀要 v13 pp.163-169 | 1999.11 | ||
108 | 日本芸術と縄文精神(2) 茶道・俳諧と日本的パラダイム Japanese Art and JOMON spirit(2) Tea, Haikai and Japanese paradigm | 都立科学技術大学紀要 v13 pp.171-178 | 1999.11 | ||
109 | 感性計算論省察(01) Meditations on Aesthetic Computation | 都立科学技術大学紀要 v13 pp.179-186 | 1999.11 | ||
110 | 感性計算論省察(02) | 都立科学技術大学紀要 v14 pp.173-179 | 2000.11 | ||
111 | 感性計算論省察(03) | 都立科学技術大学紀要 v14 pp.181-188 | 2000.11 | ||
112 | 感性計算論省察(04) | 都立科学技術大学紀要 v15 pp.171-178 | 2001.11 | ||
113 | 感性計算論省察(05) | 都立科学技術大学紀要 v15 pp.179-185 | 2001.11 | ||
114 | 感性計算論省察(06) | 都立科学技術大学紀要 v15 pp.187-194 | 2001.11 | ||
115 | 感性計算論省察(07) | 都立科学技術大学紀要 v16 pp.147-152 | 2002.11 | ||
116 | 感性計算論省察(08) (論文[109]..[128]は書籍[309]に再掲) | 都立科学技術大学紀要 v16 pp.153-158 | 2002.11 | ||
117 | 感性計算論省察(09) (Papers [109]..[128] are reprinted in Book [309]) | 都立科学技術大学紀要 v16 pp.159-164 | 2002.11 | ||
118 | 感性計算論省察(10) | 都立科学技術大学紀要 v17 pp.183-189 | 2003.11 | ||
119 | 感性計算論省察(11) | 都立科学技術大学紀要 v17 pp.191-197 | 2003.11 | ||
120 | 感性計算論省察(12) | 都立科学技術大学紀要 v17 pp.199-205 | 2003.11 | ||
121 | 感性計算論省察(13) | 都立科学技術大学紀要 v18 pp.203-208 | 2004.11 | ||
122 | 感性計算論省察(14) | 都立科学技術大学紀要 v18 pp.209-214 | 2004.11 | ||
123 | 感性計算論省察(15) | 都立科学技術大学紀要 v18 pp.215-220 | 2004.11 | ||
124 | 感性計算論省察(16) | 都立科学技術大学紀要 v18 pp.221-227 | 2004.11 | ||
125 | 感性計算論省察(17) | 都立科学技術大学紀要 v19 pp.157-162 | 2006.1 | ||
126 | 感性計算論省察(18) | 都立科学技術大学紀要 v19 pp.163-169 | 2006.1 | ||
127 | 感性計算論省察(19) | 都立科学技術大学紀要 v19 pp.171-177 | 2006.1 | ||
128 | 感性計算論省察(20) | 都立科学技術大学紀要 v19 pp.179-185 | 2006.1 | ||
129 | 収縮論 - 実在崩壊と意識創発の構図 The theory of Reduction - the structure of Reality Collapse and Emergent Consciousness | 日本大学精神文化研究所紀要 vol.36 pp.23-48 Bulletin of the Cultural Research Institute | 2005.3 | ||
130 | コンピュータ・アートはどのようにして創られるか How computer arts are produced? | 近代経営 v15 n11 pp.74-77 Management today | 1970.9 | pdf[ 4] | |
131 | コンピュータ自身の芸術は可能か Possibility of Computer's Art | 無限大、日本IBM No.13 pp.16-19 | 1972.12 | pdf[ 6] | |
132 | コンピューターアート展より Computer Art Exhibition review | デザイン、美術出版社 pp.29-44 Design | 1970.10 | pdf[10] | |
133 | コンピューター・グラフィックス(共著) Computer graphics | グラフィックデザイン No.33、講談社 pp.37-54 Graphic Design | 1969.3 | pdf[23] | |
134 | 情報の二義性について | 11回科学哲学会 | 1967 | ||
135 | 1st Computer art contest | Computopia 1968.4 pp.57-63 | 1968 | pdf[ 7] | |
136 | コンピュータアーティスト考 Computer artist | コンピュートピア別冊 コンピュータ・芸術 pp.66-73 | 1973 | ||
136 | Computer artist | Computopia - special issue Computer art in perspective pp.66-73 | 1973 |
英語論文 PAPERS published in English (incl. magazine articles) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
code | Title | Journal | year | file[pp] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
133 | Computer graphics (coauthor) | Graphic Design #33, Kodansha pp.37-54 | 1969.3 | pdf[23] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
201 | the aesthetics for computer art | bit international No.2 pp.19-28 | 1968 | pdf[ 6] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
202 | Computer-aided Aesthetics as Simulation of Art | 7th Int'l Congress of Aesthetics, Bucharest | 1972 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
203 | Aesthetics in Computer Science | 13th Int'l Congress of Aesthetics, Lahti, Finland | 1995 | pdf[ 6] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
204 | Inverted Metaphor and Folk Aesthetics | 2nd East Asian Int'l Semiotic Seminar, Shanghai, China 14th Int'l Congress of Aesthetics, Ljubljana, Slovenia Memoirs of TMIT vol.12 pp.139-150 | 1997 1998 1998.9 | pdf[ 8] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
205 | Ostension and Creation of Artwork -Asian Seeds in Postmodern Aesthetics- | 15th Int'l Congress of Aesthetics, Makuhari, Japan | 2001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
206 | Analysis of Information Processing of Art | Psychologia vol.15 pp.156-166 | 1972 | pdf[ 6] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
207 | PDL Processor for Picture Production | ICCH/1, 1st Int'l Conference on Computers and the Humanities, Univ of Minnesota | 1973 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
208 | Markov Process Theory of Picture | ICCH/2, 2nd Int'l Conferene on Computers and the Humanities, Univ of Southern California | 1975 | pdf[12] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
209 | Image Transformation and Aesthetics | ACM SIGGRAPH'85 Panel "Aesthetics of Computer Graphics" | 1985 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
210 | Doraemon as an artistic image processor | Visual Computer vol.2 pp.195-203 | 1986 | pdf[ 9] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
211 | Living in an Alien Society | FRIEND21 workshop | 1989.9.7 | pdf[ 9] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
212 | A New Method in Scientific Aesthetics | Semiosis 59/60 pp.31-62 | 1990 | pdf[32] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
213 | Metaphor for Human Interface | Next Generation Human Interface Architecture Workshop | 1990 | pdf[ 5] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
214 | Folk Aesthetics on Computer Metaphor | Semiosis 83/84 pp.67-80 Shenzen Int'l Aesthetics and Aethetic Education Conference | 1995 | pdf[14] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
215 | Folk Aesthetics as a Postmodern Paradigm | 20th Century Art, Int'l Conference, St. Petersburg, Russia 1st Int'l Conference of Eastern Aesthetics, Huhhot, China | 1999 2000 | pdf[ 7] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
216 | Locality of Artistic Creation | Int'l Conference on Aesthetics and Art Education pp.1-6 | 2002 | pdf[ 3] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
217 | Computer Art and Picture Language(Zagreb colloquy) | MTMC vol.11 pp.97-101 | 1972 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
218 | The Design of Conversational PCS | MMCT vol.2 pp.17-140 | 1974 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
219 | Tanka Generation by Bottom-up ATN | MMCT vol.9 pp.175-191 | 1981 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
220 | Doraemon as a pragmatic Processor | MMCT vol.10 pp.173-183 10th Anniversary Special Issue | 1982.3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
221 | The Art of PERSON -For Anthropomorphization of the LOGO Turtle- | MMCT vol.12 pp.191-207 | 1984.3 | pdf[17] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
222 | Mind as the Monad Society without God | MMCT vol.13 pp.217-227 | 1985.3 | pdf[12] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
223 | Image Transformation and Aethetics | MMCT vol.14 pp.79-82 | 1986 | pdf[ 4] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
224 | Imaging by the Society of Mind | MMCT vol.14 pp.83-88 | 1986 | pdf[ 5] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
225 | Empathetic society of mind for abnormal text | MTMIT vol.1 pp.107-127 Language of design vol.1 pp.27-36 | 1987.3 1992 | pdf[10] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
226 | Mind of Computer - From the Chinese Room to the Society of Mind | MTMIT vol.2 pp.117-126 | 1988.3 | pdf[ 7] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
227 | A New Method of Scientific Aesthetics (1) | MTMIT vol.3 pp.105-117 | 1989.3 |
228 | A New Method of Scientific Aesthetics (2) | MTMIT vol.3S pp.37-51
| 1989.10 |
| 229 | Democracy in Computer | MTMIT vol.3S pp.53-58
| 1989.10 | pdf[ 5]
| 230 | The Markov Model of Art | MTMIT vol.3S pp.59-66
| 1989.10 | pdf[ 6]
| 231 | Folk Aesthetics and Computing Pluralism
| MTMIT vol.10 pp.225-230 | 15th Congress of Int'l Association of Empirical Aesthetics, Rome European Journal for Semiotic Studies v10n3 pp.483-492 1996.7 | 1998 1998 pdf[ 6] | 232 | Artist's comment on Red tree | LES CAHIERS SESA No.5, p.12
| 1973.10 | pdf[ 1]
| 233 | Artist's comment | Computer Graphics and Art vol.1 no.2, p.12
| 1976.5 | pdf[ 1]
|
MTMC: Memoirs of Tokyo Metropolitan College of Air-Technology | MMCT: Memoirs of The Metropolitan College of Technology MTMIT: Memoirs of Tokyo Metropolitan Institute of Technology |
書籍 BOOKS (in Japanese) | |||||
code | Title | publisher | year | pages | ISBN |
301 | 美学 Aesthetics | 東京大学出版会 the Univ of Tokyo Press | 1967 | 280 | |
302 | コミュニケーションと芸術 Communication and Art | 塙書房 Hanawashobo | 1968 | 271 | |
303 | 芸術情報の理論 Theory of Art Information | 新曜社 Shin-yo-sha | 1972.9 | 386 | |
304 | 芸術・記号・情報 Art, Sign and Information | 勁草書房 Keisoshobo | 1982.12 | 245 | 4-326-19850-8 |
305 | 芸術の論理 情報美学の方法 Logic of Art | 早稲田大学出版部 the Waseda Univ Press | 1983.6 | 300 | |
306 | コンピュータと美学 - 人工知能の芸術を探る Computer and Aesthetics | 東京大学出版会 the Univ of Tokyo Press | 1984.12 | 341 | 978-4130800853 |
307 | LOGO入門 LOGO Primer | 培風館 Baifukan | 1987.3 | 247 | 978-4563013110 |
308 | ネットワーク美学の誕生 The Emergence of Network Aesthetics | 東信堂 Toshindo | 2009.10.30 | 279 | 978-4887139381 |
309 | 唯物論 - 感性計算論省察 (論文109..128と増補) Materialism - Meditations on Aesthetic Computation (Paper 109..128 and Additions) | 葦風書店 Librarie-éditeur Ashikaze | 2009.12.23 | 430 | 978-4990500306 |
共著書籍 BOOKS(omnibus editions) | |||||
code | Title | publisher | year | pages | ISBN |
311 | 科学時代の哲学2 人間と社会 pp.208-229 芸術の論理と記号美学 Logic of Arts and Semiotic Aesthetics | 培風館 | 1964.8.30 | 290 | |
312 | 哲学への12の視点(児島洋編) pp.253-280 技術と芸術 Technology and Art | 理想社 | 1965 | ||
313 | 講座美学新思潮3 芸術記号論(竹内監) pp.59-128 分析美学 Analytic Aesthetics | 美術出版社 | 1966.1 | 248 | |
314 | 幼年期教育の追求を試みる(鈴木五郎編) pp.152-157 造形と活動と言語 Plastic Arts, Activities and Languages | ひかりのくに | 1966 | ||
315 | 哲学(沢田充茂編) pp.198-213 芸術の論理 Logic of Art | 有斐閣 | 1967 | ||
316 | 現代デザインを考える(林編) pp.61-96 コンピュータによるデザイン・シミュレーションの思想と方法 Ideology and Method of Design Simulation using Computer | 美術出版社 | 1968.4 | 223 | |
317 | 哲学の世界10 芸術の哲学(共訳) Virgil Aldrich: Philosophy of Art (translation), 1963 | 培風館 | 1968 | 182 | |
318 | 現代デザイン理論のエッセンス(勝見編) pp.362-384 情報理論 Information Theory 1.現代芸術におけるデザインの自覚と情報理論 Consciousness of Design and Information Theory in Modern Arts(362-364) 2.ベンゼの情報理論 Max Bense's Information Theory(365-381) 3.新しい実験美学と電子計算機芸術の登場 New Experimental Aesthetics and Emergence of Computer Art(381-384) | ぺりかん社 | 1969.6 | 384 | |
319 | 音と思索 pp.134-146 芸術批評における無意図の誤謬 Fallacy of no intention in Art Critic | 音楽の友社 | 1969 | 578 | |
320 | ことばの哲学(坂本編) pp.59-94 人工言語と計算の論理 Artificial Language and Logic of Computation | 学文社 | 1972 | 380 | |
321 | 情報文化の新次元3 デザイン文化 pp.31-58 イメージ情報論 Information Theory of Images | 学研 | 1972 | 148 | |
322 | 現代教育と情報科学(大島三男編) pp.159-179 イメージの情報科学 Informatics of Images | 第一法規 | 1975 | ||
323 | 空間と時間 pp.155-190 芸術における空間と時間 Space and Time in Arts | 彰国社 | 1975 | 361 | 4-395-28012-9 |
324 | Artist and Computer(Ruth Leavitt ed.) pp.112-113 What is Computer Art?(in English) | Harmony Books | 1976.6 | 121 | 0-517-527359 |
325 | 現代の哲学3 言語の内と外(田島他編) pp.175-252 人工言語の考察:計算機械の言語と人工知能 Study of Artificial Language: Computer Language and Artificial Intelligence | 弘文堂 | 1977.10 | 426 | |
326 | 日本思想史講座2 研究方法論(古川哲史、石田一良編) pp.125-136 日本思想史と芸術学 History of Japanese Ideology and Science of Art | 雄山閣 | 1978 | ||
327 | 記号としての芸術 pp.2-18, pp.48-65 記号過程としての芸術 芸術のサイバネティクス Art as Semiotic Process Cybernetics of Art | 勁草書房 | 1982.7 | 311 | 4-326-14812-8 |
328 | 工業デザイン全集1 理論と歴史 pp.93-123 つくることの情報科学 Informatics of Production | 日本出版サービス | 1983 | ||
329 | 美学3 美学の方法(今道編) pp.143-175 実験美学 Experimental Aesthetics | 東京大学出版会 | 1984.9 | 336 | 978-4130150330 |
330 | 美学5 美学の将来(今道編) pp.87-109 科学技術と芸術:神に倣い、人は自分に似せて機械を作る Science, Technology and Arts: | 東京大学出版会 | 1985.5 | 405 | 4-130-15035-9 |
331 | 民族芸術学 -その方法序説- (木村編) pp.52-67 民族芸術の生活座標 Life Coordinates of Folk Art | 日本放送出版協会 | 1986.11 | 247 | 4-14-009115-0 |
332 | 自然言語の論理処理(R.F.シモンズ著, 藤田・岡田訳)監修 Robert F. Simmons: Computations from the English (editorial) | 培風館 | 1991.4 | 335 | 4-563-00795-1 |
333 | 記号学大事典 Encyclopedia of Semiotics | 柏書房 | 2002.5 | 493 | 978-4760121885 |
Programming - Design | |||||
code | item | language | date | pages | file |
401 | 「DESIGN1」「実験I」 program note | OKISIP | 1963.12.18 | 6 | |
402 | 「DESIGN2」「修正」「5色」「線近似」 program note | OKISIP | 1964.3.16 | 14 | |
403 | 操作指図書 (DESIGN3) | 1964.3.31 | 1 | ||
404 | 「DESIGN3」 program note | OKISIP | 8 | ||
405 | 「DESIGN4」 program note | OKISIP | 1964 | 8 | |
406 | LPRT (DESIGN5''' program) | OKISIP | 1 | ||
407 | 「DESIGN5''の印刷サブルーチン」 program note | OKISIP | 11 | ||
408 | 「DESIGN5'」「DESIGN5に次の修正を加える」 program note(2), LPRT(3, DESIGN5' program) | OKISIP | 5 | ||
409 | 「DESIGN5」 program note | OKISIP | 10 | ||
410 | 「DESIGN6」 program note | OKISIP | 11 | ||
411 | 「DESIGN6''」 program note(10), LPRT (3, DESIGN6'' program codes) | OKISIP | 13 | ||
412 | 穿孔指図書 (DESIGN7), LPRT (3, DESIGN7 program), 穿孔指図書(DESIGN7'), program note(7,A1-3,B1-4) | OKISIP | 1969.3.13 | 12 | |
413 | LPRT (DESIGN7' program, results, DESIGN7'用DATA1-3) | OKISIP | 1969. | 8 | |
414 | LPRT (DESIGN8 program, DESIGN8' program) | OKISIP | 5 | ||
415 | 「DESIGN8」 program note | OKISIP | 12 | ||
416 | 操作指図書 (DESIGN9), LPRT (25, program[4], data[5], pattern[16]) | OKISIP | 1967.1.7 | 26 | |
417 | 操作指図書 (DESIGN9), LPRT (9, patterns[8], data[1]) | 1967.1.1 | 10 | ||
418 | 「DESIGN9」 LPRT file covers | 2 | |||
419 | 「OKITAC 5090用 Simulated Color Mosaic Program」 envelope, LPRT (2, DESIGN9 program) | OKISIP | 3 |
Programming - Music | |||||
code | item | Language | date | pages | file |
421 | LPRT (Music Response Analysis 1 program) | Algol | 1965 | 3 | |
422 | LPRT (Music Evaluation Analysis 1) | Algol | 1965 | 4 | |
423 | LPRT (program) | Algol | 1965 | 5 | |
424 | 「Music Response 2」 program note | Algol | 1965 | 4 | |
425 | 「Music Evaluation Analysis 1」 program note | Algol | 1965 | 3 | |
426 | 「Music Response 1」 program note | Algol | 1965 | 3 | |
427 | LPRT (Music Analysis program) | Algol | 1965 | 8 | |
428 | 「KH System for Music」 files | 1978-1981 | 88 |
Programming - Memo | |||||
code | content | date | pages | file | |
431 | 「ANC作り」 OKISIP program note | 10 | |||
432 | OKISIP program note | 4 | |||
433 | Algol program note (Music) → 086 音楽享受における反応の情報分析 | 1965 | 14 | ||
434 | 「Initial Set」 | 1 | |||
435 | 「1と2の9桁数列作り」 OKISIP program note, LPRT(1 OKISIP program) | 1964 | 7 | ||
436 | OKISIP coding memo | 4 |
Computer Based Art 研究会 第1回 1966.1.31. 〜 第13回 1967.2.13. | |||||
code | content | language | date | pages | file |
441 | 「短歌生成プログラム」 note | FORTRAN | 1966 | 18 | |
442 | 「作歌プログラミング」 note | FORTRAN | 1966 | 12 | |
443 | 「Markov Process Model による図形発生」 draft | 1966 | 1 | ||
444 | 「語の選択方法について」第7回会合資料 pp.5-7 | LISP | 1966.9.8 | 5 | |
445 | 「短歌の分析と生成 補足」青焼き | LISP | 1966 | 8 | |
446 | 第1回 CBA 議事録 Minutes of 1st CBA meeting | 1966.1.31. | 2 | ||
447 | 第2回 CBA 議事録 Minutes of 2nd CBA meeting | 1966.3.30. | 5 | ||
448 | 第3回 CBA 議事録 Minutes of 3rd CBA meeting | 1966.5.9. | 12 | ||
449 | 第4回 CBA 議事録 Minutes of 4th CBA meeting | 1966.6.6. | 10 | ||
450 | 第5回 CBA 議事録 Minutes of 5th CBA meeting | 1966.7.11. | 4 | ||
451 | 第6回 CBA 議事録 Minutes of 6th CBA meeting | 1966.8.15. | 14 | ||
452 | 第7回 CBA 議事録 Minutes of 7th CBA meeting | 1966.9.8(?). | 8 | ||
453 | 第8回 CBA 議事録 Minutes of 8th CBA meeting | 1966.10.3. | 4 | ||
454 | 第9回 CBA 議事録 Minutes of 9th CBA meeting | 1966.10.8. | 2 | ||
455 | 第10回 CBA 議事録 Minutes of 10th CBA meeting | 1966.11.14. | 3 | ||
456 | 第11回 CBA 議事録 Minutes of 11th CBA meeting | 1966.12.9. | 5 | ||
457 | 第12回 CBA 議事録 Minutes of 12th CBA meeting | 1967.1.16. | 4 | ||
458 | 第13回 CBA 議事録 Minutes of 13th CBA meeting | 1967.2.13. | 3 | ||
459 | コンピュータによるデザインコンクール要項(案) Design competition rule(draft) | 1967 | 2 | ||
460 | コンピュータアートコンクール準備会議事録 Minutes of Computer Art competition preparatory meeting | 1967.7.3. | 2 |
Simulated Color Mosaic [HITAC 8800/8700] TODAI CENTER | ||||||
code | Title | language | date | pages | file | |
501 | LPRT No.P00374 (LMN OPQ) | FORTRAN | 1974.9.25 | 10 | ||
502 | LPRT No.P00386 (ABCDEFG) | FORTRAN | 1974.9.25 | 12 | ||
503 | LPRT No.P00541 (HI) | FORTRAN | 1974.9.25 | 6 | ||
504 | LPRT No.P00684 (J) | FORTRAN | 1974.9.25 | 5 | ||
Simulated Color Mosaic [IBM SYSTEM 360] IBM DATA CENTER | ||||||
505 | LPRT result image「A1 ABCDEF」 | 1974.9.25 | 18 | |||
506 | LPRT JOB4899 「A2-1 ABCDEFGH LM) | FORTRAN IV | 1974.9.25 | 41 | ||
507 | LPRT (ABCDEFHLM coloring) | 10 | ||||
508 | LPRT result image 「A2-1 ABCDEFG HLM」 | 1974.9.25 | 16 | |||
509 | LPRT JOB4913 「A2-2 ABCDEFGH LMN」 | FORTRAN IV | 1974.9.25 | 42 | ||
510 | LPRT result image 「A2-2 ABCDEF GHLM N」 | 1974.9.25 | 18 | |||
511 | LPRT JOB4927 「ABCDEFGH LMNQ」 | FORTRAN IV | 1974.9.25 | 60 | ||
512 | LPRT JOB5055 「B1 BCD IJ」 | FORTRAN | 1974.9.26 | 10 | ||
513 | LPRT result image 「B1 BCDIJ」 | 1974.9.26 | 18 | |||
514 | LPRT JOB5070 「B2 ABCDEF IJ」 | 1974.9.26 | 13 | |||
515 | LPRT result image 「B2 ABCDEF IJ」 | 1974.9.26 | 18 | |||
516 | LPRT JOB5087 「B3 ABCDEF HIJ LM」 | 1974.9.26 | 17 | |||
517 | LPRT JOB5098 「A3 ABCDEFGH IJ LMN」 | 1974.9.26 | 19 | |||
518 | LPRT JOB5109 「IJOPQ」 | 1974.9.26 | 11 | |||
519 | LPRT (IJOPQGN coloring) | 8 | ||||
520 | LPRT result image 「IJOPQ」 | 1974.9.26 | 18 | |||
521 | LPRT JOB5133 「A4&B4 ABCDEFGHIJ LMN OPQ」 | 1974.9.26 | 11 | |||
522 | LPRT result image 「A4&B4 ABCDEFG HIJ LMN」 colored | 1974.9.26 | 18 | |||
523 | LPRT Simulated Color Mosaic output images | 8 | ||||
524 | LPRT binder cover 「Color Mosaic IBM」 | 1 |
Zagreb 関連 | ||||||||||||||||
code | date | pages | file | |||||||||||||
601 | Letter file 「NT Project 4」 | 1968 - 1971 | 75 | |||||||||||||
large envelope 「NT Project 4」(1) 「CATALOGUE OF WORKS for NT4(1969)」(corrected)(1) postmarked envelopes (12)
| ||||||||||||||||
602 | NT4 application files 「NT4 提出資料」 | 1968 | 33 | |||||||||||||
large envelope 「NT4 提出資料」(1) application forms [PI-4] (2) 「CATALOGUE OF WORKS for NT4」(1) correction: pdf FLOW-DIAGRAM A (1) FLOW-DIAGRAM B (1) Program No.3 codes and subroutines 1966.5.26, 1967.1.11 (10) Program No.2 codes (2) Program No.1 codes and subroutines 1967.1.11 (15) | ||||||||||||||||
603 | Int'l Colloquy: Art and computers 71 speaker list Sound archive | 1971.6.26/27 | 5 | |||||||||||||
604 | Int'l Colloquy: Art and computers 71 photo album | 1971.6.26/27 | 1 | html |
マルコフ図形プログラム MARKOV PATTERNS | |||||
code | Title | Language | Date | pages | file |
701 | 「マルコフ図形1 プログラム BASIC デモ用」 カバー | 1 | |||
702 | マルコフ図形1 メモ | 2 | |||
703 | マルコフ図形1 program HRMARK.1 HR: High Resolution | BASIC | 1989.2.19 | 5 | |
704 | マルコフ図形1 program HRMARK.2 | BASIC | 1989.2.19 | 7 | |
705 | マルコフ図形1 program HRMARK.2 | BASIC | 1989.2.19 | 5 | |
706 | マルコフ図形1 program HRMARK.3 | BASIC | 1989.2.19 | 15 | |
707 | マルコフ図形1 program MARKOV4 | BASIC | 1989.2.19 | 5 | |
712 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.5.31 | 6 | |
713 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.5.31 | 6 | |
708 | マルコフ図形1 program HRMARK.4 | BASIC | 1989.10.27 | 5 | |
709 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.10.27 | 6 | |
710 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
711 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
714 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
715 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
716 | マルコフ図形1 program HRMARK.6 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
717 | マルコフ図形1 program HRMARK.7 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
718 | マルコフ図形1 program HRMARK.7 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
719 | マルコフ図形1 program HRMARK.9 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
720 | マルコフ図形1 program HRMARK.9 | BASIC | 1989.11.1 | 6 | |
721 | 「マルコフ図形2 データ&試作」カラープリント | 画像 | 12 | ||
799 | マルコフ図形 全:701-721 | 1989 | 107 |
IMAGE WORKS | ||||||
code | 「書き込み marginal notes」 | series of | substrate | size(mm) | year | file |
801 | (表紙)「作品 0」 | 14in LPR folding paper | 1964 | jpg pdf | ||
802 | 「DESIGN 1, 4重マルコフチェイン, DATA 1,2,3」 | マルコフ・チェイン図形白黒 Markov Chain Pattern in B/W | white paper/LPR | 250x338 | 1964 | jpg pdf |
803 | 「DESIGN1 1 デザイン」 | white paper | 244x331 | 1964 | jpg pdf | |
804 | 「DESIGN1 3」 | white paper | 244x331 | 1964 | jpg pdf | |
805 | 「DESIGN2 修正 D 3の3 デザイン 1の4 I II III III III (45666)」 | マルコフ・チェイン図形カラー5色 Markov Chain Pattern in 5 Colors | white paper | 241x351 | 1964 | jpg pdf |
806 | 「DESIGN2 修正 a1 デザイン 1の2 II II II I I (44455)」 | white paper | 241x353 | 1964 | jpg pdf | |
807 | 「DESIGN2 3」 | white paper | 248x326 | 1964 | jpg pdf | |
808 | 「DESIGN2 1 non-sectionによるもの」 | white paper | 244x323 | 1964 | jpg pdf | |
809 | (表紙)「作品1の1,2,3,4 data 1,2,3 5 colors, 1 22222, 2 11222, 3 11223, 4 12333」 | 14in LPR folding paper | 1964 | jpg pdf | ||
810 | 「3の4 b 5 colors II II II II II (55555)」 | マルコフ・チェイン図形カラー5色 Markov Chain Pattern in 5 Colors | white paper/LPR | 249x350 | 1964 | jpg pdf |
811 | 「3の7 a 5 colors I I II II II (44555)」 | while paper/LPR | 248x350 | 1964 | jpg pdf | |
812 | 「3の2 c-d2 デザイン 1の3 I I II II III (44556)」 『科学読売』表紙 | white paper/LPR | 250x350 | 1964 | jpg pdf | |
813 | 「3の7 d 5 colors I II III III III (45666)」 | white paper/LPR | 250x350 | 1964 | jpg pdf | |
814 | 「d」 | マルコフ・チェイン図形カラー5色 Markov Chain Pattern in 5 Colors | white paper | 240x349 | 1964 | jpg pdf |
815 | (no caption) | white paper | 241x256 | 1964 | jpg pdf | |
816 | 「DESIGN7 a」 | white paper | 247x335 | 1964 | jpg pdf | |
817 | 「DESIGN4 1」 | マルコフ・チェイン図形白黒 Markov Chain Pattern in B/W | white paper | A3 | 1964 | jpg pdf |
818 | 「DESIGN4 2」 | white paper | A3 | 1964 | jpg pdf | |
819 | (表紙)「作品2の1,2,3 input data A,B,C, black & white」 | 14in LPR folding paper | 1964 | jpg pdf | ||
820 | 「DESIGN5-1 ABC デザイン 2の1」 | マルコフ・チェイン図形白黒 Markov Chain Pattern in B/W | white paper/LPR | 250x338 | 1964 | jpg pdf |
821 | 「DESIGN5-2 AAA デザイン 2の2」 | white paper | 231x269 | 1964 | jpg pdf | |
822 | 「DESIGN5-3 BBB デザイン 2の3」 | white paper/LPR | 250x338 | 1964 | jpg pdf | |
823 | 「DESIGN5-3 BBB」 | white paper | 235x269 | 1964 | jpg pdf | |
824 | 「DESIGN5-2 AAA 5-2」 | white paper/LPR | 248x338 | 1964 | jpg pdf | |
825 | 「DESIGN5 DATA A」(DES5-2 + s012 + ) | Series of Pattern レイアウト | section paper | 297x1112 | 1964 | jpg pdf |
826 | 「DESIGN5 DATA B」(DES5-3 + s013 + ) | Series of Pattern レイアウト | section trace | 297x1089 | 1964 | jpg pdf |
827 | (表紙)「作品3の1,2,3,4 input data A,B,C, black & white」 | 14in LPR folding paper | 1964 | jpg pdf | ||
828 | 「D6 ABC デザイン 3の1」 | マルコフ・チェイン図形白黒 Markov Chain Pattern in B/W | white paper/LPR | 250x338 | 1964 | jpg pdf |
829 | 「D6 CBA デザイン 3の2」 | white paper/LPR | 248x338 | 1964 | jpg pdf | |
830 | 「D6 AAA デザイン 3の3」 | white paper/LPR | 248x338 | 1964 | jpg pdf | |
831 | 「D6 BBB デザイン 3の4」 | white paper/LPR | 248x338 | 1964 | jpg pdf | |
832 | 「DESIGN6 DATA BBB」 | white paper | A3 | 1964 | jpg pdf | |
833 | 「DESIGN6 DATA A」 | Series of Pattern レイアウト | section paper | 297x1660 | 1964 | jpg pdf |
834 | 「DESIGN6 DATA B」 Design6:1964/1965 | Series of Pattern レイアウト | section paper | 297x1648 | 1964 | jpg pdf |
835 | (no caption) | マルコフ・チェイン図形白黒 Markov Chain Pattern in B/W | white paper | 437x310 | jpg pdf | |
836 | 「9月」 | white paper | 437x310 | jpg pdf | ||
837 | 「A」(size and specified DIC colors) | マルコフ・チェイン図形カラー5色 色指定 | section paper | 260x290 | jpg pdf | |
838 | 「B」 | マルコフ・チェイン図形カラー5色 下図 | section paper | 240x300 | jpg pdf | |
839 | 「B」(size and DIC color directions, 12 colors)「these color sample names are taken from "ARBORITE"」 | Artificial Mondrian 色指定 | section paper | 370x310 | jpg pdf | |
840 | 「C」(size and specified DIC colors) | マルコフ・チェイン図形カラー5色 色指定 | section paper | 360x310 | jpg pdf | |
841 | 「没」 | マルコフ・チェイン図形カラー5色 下図 | section paper | 310x420 | jpg pdf | |
842 | 「for Plaza Dic, data G,H,I or 7,8,9 1970.8.26 色ぬり」 | Series of Pattern レイアウト | section paper | 297x1180 | 1970 | jpg pdf |
843 | 「1970.8.26 色ぬり」 | Series of Pattern レイアウト | section paper | 297x1097 | 1970 | jpg pdf |
844 | (カラー統計 15 colors) | section paper | B4 | jpg pdf | ||
845 | (no caption 16colors) | section paper | B4 | jpg pdf | ||
899 | IMAGE WORKS 全 45 images (801-845) | 1964-1970 |
ART WORKS | |||||
code | Title | substrate | image(mm) | year | file |
Series of Pattern | |||||
901 | Work No.5 (MCA, Zagreb) | paper | 286x1097 | 1967 | jpg |
902 | a Series of Pattern (TAU Museum, Tokyo) | paper | 1m x 10m | 1969 | |
total production number of this series is not known. archived in ZKM Karlsruhe. | |||||
series of Artificial Mondrian | |||||
921 | Work No.7 (MCA, Zagreb) | paper | 396x397 | 1966 | jpg |
922 | an Artificial Mondrian | paper | 1966 | jpg | |
923 | an Artificial Mondrian | paper | 1966 | jpg | |
924 | Artificial Mondrians: pdf images are without color compensation | paper | 1966 | ||
925 | an Artificial Mondrian | paper | 1966 | jpg | |
926 | an Artificial Mondrian | paper | 1966 | jpg | |
total production number of this series is not known. archived in ZKM Karlsruhe and TAU museum, Tokyo. | |||||
series of Simulated Color Mosaic | |||||
941 | a Simulated Color Mosaic (Musee d'art contemporain de Montreal) | paper | 1m x 10m | 1969 | jpg |
941A | a Simulated Color Mosaic (reproduction: ZKM) | paper | 1m x 10m | 1969/2011 | jpg |
942 | a Simulated Color Mosaic (TAU Museum, Tokyo) | paper | 1m x 4m(partial edition) | 1969/2006 | jpg |
943 | Red Tree | serigraph | 51x38cm | 1971 | jpg |
944 | Work No.1 (MCA, Zagreb) | paper | 195x200 | 1964 | jpg |
971 | Boogie | serigraph | 570x573 | 1973 | jpg |
total production number of this series is not known. archived in ZKM Karlsruhe. | |||||
series of PDL Scenery | |||||
961 | a PDL Scenery (TAU Museum, Tokyo) | 249x350 | 1974 | ||
962 | a PDL Scenery (TAU Museum, Tokyo) | 249x350 | 1974 | ||
963 | a PDL Scenery (TAU Museum, Tokyo) | 249x350 | 1974 | ||
total production number of this series is not known. archived in ZKM Karlsruhe. | |||||
Relief works | |||||
981 | Informational Relief - Human face (TAU Museum, Tokyo) | woodblock | 249x350x | 1969 | jpg |
982 | Informational Relief (ZKM, Karlruhe) | woodblock | 249x350x | 1969 | jpg |
Portfolio | |||||
990 | Art Ex Machina, Red Tree 1971, Gheerbrant gallery, Montreal brochure | 1972 | jpg | ||
Art ex machina, Six originals computer art serigraphs, Bardillo, Kawano, Knowlton, Mohr, Nake, Nees, With a statement by each artist and a text by Abraham A. Moles.. Montral: Gilles Gheerbrant ed., 1972. grand in-folio de 50.5 x 38 cm : 1 f. de titre, 2 f. de prsentation (franais et anglais) et 6 cahiers de 2 f. imprims contenant les 6 srigraphies. :: Tirage 200 ex. num. (no 197) Chaque srigraphie est numrote et signes par l'artiste : Manuel Barbadillo, Hiroshi Kawano, Ken Knowlton, Manfred Mohr, Frieder Nake et Georg Nees. HOULD 194. :: Ce fut tout un laboratoire, autant pour l'exprience "d'infographie" ralis avec des fiches perfores (key punch) que pour le travail en srigraphie dont c'tait les dbuts artistiques, excut par Pierre Foisy. :: Est-ce la fin de l'OEUVRE d'art ? : Moles believes that now any artist, by simple permutation of this most various semiotic material, is able to create not only new art works, but even new kinds of art! And, which is most significant - the needs in all the previous kinds of art is therefore vanished and abolished. (B.Galeyev - Computers and Art : Myths and Reality, 1991). | |||||
991 | The SDL Collection, Boogie 1973, Systems Dimention Limited | 1973(?) | jpg | ||
Artists: Manuel Barbadillo(Spain),
Hiroshi Kawano(Japan),
Kenneth Knowlton(USA),
Manfred Mohr(France),
Georg Nees(Germany),
John Roy(USA),
Zdenek Sykora(Czechoslovakia),
Roger Vilder(Canada),
Edward Zajec(Italy) |